RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE


Hola de nou pedagogs i pedagogues!! 

A l’entrada d’avui anem a exposar diversos recursos educatius per a alumnat amb necessitats educatives especials, mitjançant una guia multimèdia. 


En primer lloc, cal destacar que tot professor o professora que atén alumnat de necessitats educatives especials té davant sí tres assumptes centrals: qui és aquest alumne/a, quins requeriments educatius precisa per al seu desenvolupament personal i social, i quins instruments mobilitzarà. 

Malauradament, a les aules predomina el llibre de text, que com hem vist, és un instrument hegemònic que no s’adapta a les necessitats educatives de l’alumnat, i per tant, no està concebut com a recursos d'aprenentatge que faciliten l'adquisició de competències d'aquell alumnat que experimenta dificultats en enfrontar-se al currículum escolar. El seu caràcter graduat, disciplinar, la seua arcaica metodologia memorística o la seua concepció del treball escolar com a tasca individual els fa particularment ineficaces. 

Imagen relacionada


Pel que fa als recursos, la guia ens presenta diverses possibilitats. 



En primer lloc, es mostren aquelles Pàgines Web d'accés gratuït que ofereixen tant recursos per al professorat com programes i activitats per a l'alumnat. En el primer cas es presenten les pàgines on un docent pot localitzar informació sobre tota mena de dificultats d'aprenentatge i/o discapacitats. 

D'altra banda, es presenten també adreces Web pensades per a oferir recursos a l'alumnat. La mostra seleccionada és àmplia i recull els principals llocs Web del país.

I en segon lloc, s’ha realitzat una revisió a fons dels Programes CD-ROM que són habituals en els centres d'ensenyament. Molts d'aquests materials en CD-ROM pensats per a l'Educació Infantil, o els diferents cicles de l'Educació Primària, són de gran utilitat per al desenvolupament d'adaptacions curriculars. Contenen tasques bàsiques d'observació, estimulació de l'atenció, memòria visual i auditiva, agrupacions i classificacions, orientació espacial i temporal, o treballs de lecto-escriptura, expressió escrita, identificació de conceptes, ortografia, així com de numeració, càlcul, geometria, conceptes matemàtics, resolució de problemes, etc.

Resultado de imagen de pàgines web

Aquesta guia, com podem veure, és un instrument molt útil, ja que està separada per nivells educatius, i presenta materials específics per a l'alumant de diverses necessitats educatives especials, com és la dislèxia, o alumnat amb deficiències motrius, visuals o auditives. 

Les seues fitxes es basen en diversos apartats; en primer lloc, presentació del lloc Web, en segon lloc un mapa Web, també presenten els principals recursos que conté la pàgina. En alguns casos, aporten enllaços d’interès i informació sobre l’alumnat al qui va dirigit. 

A més de pàgines web, la guia també aporta recursos literaris destinats a l'educació infantil, com són els següents: 



Respecte als CD-ROM com a recursos educatius, les fitxes que ens aporta la guia estan estructurades entorn al nivell educatiu al qual està destinat, la matèria o matèries a treballar,  uns objectius, els continguts, la descripció del programa i per últim, les observacions.  
Per últim, la guia multimèdia de recursos educatius per a alumnat amb NEE, també ens presenta uns equips específics, que es componen de:
1. L'equip o equip específic (mencionar si estan sota alguna administració, i quina és la seua labor)
2. Composició (quins professionals participen a l'equip de treball)
3. Àmbit d'actuació (a nivell territorial, en diverses etapes educatives i la població a la qual es dirigeix)
4. Objectius
5. La Nostra Pàgina Web (on mostren els recursos, i aporten enllaços d'interès)
6. Altres recursos/pàgines Web
7. Programes d'ordinador per a treballar amb l'alumnat amb discapacitats
8. Software Educatiu

Cada equip és diferent i no tots es doten d'aquests components, però tots tenen com a finalitat adaptar l'aprenentatge a l'alumnat amb necessitats educatives especials. 

Per últim, ens agradaria afegir que considerem aquests projectes com la resposta més adequada per donar veu i visibilitat a tota la comunitat educativa, ja que el tradicional llibre de text exclou a l'alumnat amb NEE, i encasella a la resta baix uns coneixements de caràcter tancat.  
Resultado de imagen de aplauso gif


↠ Suárez, I., & Sueiras, E. (2007). GuÍa multimedia de recursos educativos para alumnado con necesidades educativas especiales.

Recuperat de:  http://sauce.pntic.mec.es/falcon/GuiaMultimediaNEE.pdf


Comentarios

Entradas populares de este blog

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS