L'ESCOLA LLIURE


Bona vesprada pedagogs i pedagogues, a l’entrada d’avui us contarem un poc què és l’escola lliure, com s’organitza i quins són els seus objectius socials i d’aprenentatge.
 📖🎳🎵🎼🌱🍉🐇

L’escola lliure és un tipus d’educació molt diferent de l’escola ordinària en la qual nosaltres tres hem sigut escolaritzades, i és per això que ens hem interessat a conèixer-ne més. 

De forma general, l’escola lliure presenta projectes basats en una ràtio molt petita per classe; uns 6 o 7 alumnes per adult. L’agrupament d’aquests nens és molt variat i espontani: les “classes” s’organitzen per tallers. Això implica que cada nen escollirà a quina activitat es vol unir cada dia, fet que li proporciona una capacitat de decisió, però alhora no permet diferenciar els nens per edats; a una mateixa aula poden conviure menors de 2 i 5 anys, per exemple. 

Resultado de imagen de escola lliure projectes

Respecte als continguts que s’estudien, presenta grans diferències a l’escola ordinària, ja que no hi ha un ‘currículum’ a seguir, no existeix una pauta establerta per a desenvolupar l’aprenentatge dels nens, sinó que es va generant a poc a poc a partir d’aquestes activitats proposades pels educadors. 

Un dels aspectes que més ens ha agradat és que l’escola lliure proposa com a principal element en la criança la família. És per això que molts dels projectes es coordinen i organitzen des d’aquestes: és important que s’hi involucren i, en definitiva, educar com ho faria la pròpia família, sense obligació de fer una determinada activitat i acompanyant emocionalment a l’infant en tot moment. 

Resultado de imagen de escola lliure projectes amb families

Però... quins objectius es planteja l’escola lliure? 

⇢ Tot infant ha de poder tenir el seu propi pensament amb total llibertat per damunt de qualsevol altra cosa. 

⇢ Han de sentir-se lliures i poder exercir com a éssers dotats de capacitat d'acció. 

⇢ Han de gaudir de capacitats per créixer, formar-se, viure i actuar. És a dir, han de ser iguals en drets i oportunitats. D'aquesta manera podran trobar el seu propi equilibri i també amb els que l'envolten. 

⇢ Afavorir el procés d'autonomia dels infants. 

I... quins són els principis que segueix l’escola lliure? 

⧪ La relació adult-infant: base de la relació educativa on l’infant percep l’amor càlid, la companyia i la comprensió del mestre. Això li dóna alhora protecció i llibertat. També, la relació mateixa entre els infants els ajuda a anar adquirint habilitats socials. 

⧪ El joc lliure, compost per: 

⇒El moviment lliure, que desenvolupa l’habilitat, la perseverança, l’equilibri, la força, la concentració i la voluntat. Permet el propi aprenentatge per mitjà de l’exploració i el descobriment. És la base d’un pensament i una actuació autònoma i lliure. 

⇒El joc imaginatiu o creatiu, que sosté el desenvolupament físic, emocional i social. Permet a l’infant de fer-se seu el món. 

⇒La imitació de l’adult, capacitat pròpia de l’infant amb la qual vol aprendre a viure en el món. Els mestres tenen cura en els seus gestos, i en realitzar una activitat manual que tingui una significació (el jardí, artístiques, artesanals). Els infants absorbeixen, no només la destressa en els gestos, sinó l’ambient de concentració, l’amor per la feina, pel material, la nostre determinació i la bellesa inherent a la feina. 

⇒El ritme diari, alternant activitats d’expansió (joc lliure), i de concentració (esmorzar, dinar). Això l’ajuda a adquirir els hàbits personals (ordre, neteja...) i socials (saber esperar). 

⇒L’espai físic, els materials; estan pensats per a donar un ambient càlid i acollidor, com a prolongació de l’ambient familiar. Les joguines senzilles i poc definides, amb materials naturals i senzills, permeten desenvolupar la fantasia de l’infant. 

⇒L’entorn integrat a la natura, permet el contacte directe amb el pas de les estacions, amb els elements bàsics (terra, aigua i aire), amb les plantes i els animals, i dóna possibilitats inesgotables de joc i moviment lliure, així com de descoberta i exploració. 



⇒Les activitats artístiques, domestiques, artesanals. Tota activitat externa, amb els dits, suposa sempre una activitat mental interna. 

⇒Els contes de fades, afavoreixen el desenvolupament del llenguatge i la imaginació i també històries simples. 

⇒Alimentació, completa, ecològica, elaborada d’una manera simple, amb productes de la temporada, locals i del propi hort. 

Resultado de imagen de escola lliure

Informació obtinguda de: 

SOS Ensenyament: educació alternativa, la solució? 

Escolalliure6.blogspot: què és això de l’escola lliure?

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS