L'AULA IDEAL

L'AULA IDEAL, UN AULA PER A TOTS I TOTES

Bona setmana pedagogues i pedagogs!

En la següent publicació us parlarem de l'aula, baix el nostre criteri, que seria ideal per a un adequat desenvolupament dels xiquets i xiquetes.

L'aula que anem a dissenyar és l'apropiada per al primer curs d'educació primària.

El nostre objectiu és que tots els iguals se senten còmodes, que senten l'aula com un lloc on explorar, aprendre els uns dels altres i col·laborar. Per fer açò possible, és important que l'aula siga un espai flexible i còmode per als estudiants i el professorat.

L'espai de l'aula s'ha d'ajustar i adaptar a les necessitats d'aprenentatge, per tant, ha d'estar distribuïda de forma que done pas al debat entre iguals, la interacció, la socialització, amb el fi de desenvolupar el pensament crític entre els alumnes.

Un altre aspecte a destacar és que l'aula estarà al mateix nivell, és a dir, no hi haurà cap obstacle que distancie a l'alumnat del professor o professora. Aquesta característica és important per tal que els i les alumnes tinguen una relació propera amb el professor/a, i aquest no realitze el rol de lideratge o superioritat. Així, l'alumnat serà més participatiu, i augmentarà l'aprenentatge cooperatiu. 

Tanmateix, aquesta ha de tenir colors càlids i clars, per així donar una visió d'espai més ampli i desestressant per als estudiants. Es crea per tant, un ambient acollidor i de pau. La il·luminació natural és també una característica molt important per transmetre aquesta calidesa, com més llum natural millor.

A més a més, l'aula que proposem és un espai lliure de prejudicis i violència; és un espai on tots i totes tenen veu, participen, i sobretot, aprenen de les pròpies errades. És un espai que ensenya, i transmet valors com el respecte i la solidaritat. Es respecta el torn de paraula, i l'equivocació dels companys, sense donar lloc a la burla, per tal de perdre la por a participar.

A continuació, procedim a descriure l'espai i els materials de l'aula:

- Les cadires i taules dels estudiants estan col·locades en forma de U, de manera que tinguen contacte visual directe en tots i totes, inclòs el professor/a. Aquesta distribució permet també el debat participatiu i el treball en grup, ja que tots i totes estan a la mateixa fila i altura. Tanmateix aquestes es poden moure de manera lliure a l'aula, per poder així realitzar tota mena de dinàmiques i treballs a classe.

- La pissarra que veiem és una pissarra tradicional, amb una tela de projector enrotllada a la part superior, per tal de poder projectar pel·lícules, documentals, fotografies... en cada moment que és desitje. Pensem que a cada aula de primària ha d'haver-hi un projector, per potenciar en l'alumnat l'ús de les TIC.

- També és important que els alumnes tinguen facilitat per accedir a Internet, i per això l'aula disposarà d'una zona d'ordinadors portàtils, tant per a l'ús de l'alumnat com per al professorat, per poder crear continguts digitals i accedir a tota mena d'informació.

- L'aula disposarà de diferents racons; el de biblioteca i lectura, on es dedicarà temps a la lectura de llibres i diccionaris, el racó de la naturalesa, on a més també es podran trobar murals realitzats pels estudiants, i el racó de plàstica, on es treballarà amb pintures, ceràmica, i hi haurà una aixeta per poder utilitzar l'aigua sense necessitat d'eìxir de l'aula.

- Comptarà amb dos penjadors i dues estanteries per emmagatzemar les motxilles o els objectes personals dels i les alumnes, per poder treballar amb més gust i còmodes a l'aula.

- Es trobarà també amb tres cubs de deixalles per poder reciclar. Així conscienciem als alumnes del cuidat del medi ambient des de menuts.

- Per últim, destacar que també disposa d'una impressora, per poder imprimir els treballs realitzats o qualsevol document d'interés dels  i les alumnes. Una manera de fomentar la seua autonomia. 










Dins l’aula ideal, la nostra assignatura, materials i recursos per a l’ensenyament, la podem impartir de diferents formes. Hem de tindre en compte els recursos personals, que estan formats pels diferents professionals que ens poden ajudar en molts aspectes per obtenir l’aprenentatge dels alumnes.

Algunes tècniques per impartir l’assignatura són els materials impresos, audiovisuals o informàtics

En primer lloc, els materials impresos (articles, llibres de text, etc.)  ens poden ajudar a conèixer diferents opinions d’autors sobre els materials i recursos, que després a classe debatrem i intentarem arribar a una definició conjunta del que nosaltres considerem que són, seguidament posarem en comú allò que hem llegit prèviament relacionant-ho amb el tema.  A més, la premsa constitueix un recurs didàctic molt important, ja que a través d’ella ens pot mostrar la realitat del món. 

Amb els recursos audiovisuals podrem veure vídeos, conferències, entrevistes sobre els materials i recursos d’aprenentatge, i així veure altres perspectives. I amb els materials informàtics podrem projectar tots aquests recursos per fer la classe més dinàmica.

També és important tant el treball individual de l’estudiant com el treball grupal, que ens proporcionaran creativitat i aprenentatge.


En aquest cas no faríem examen de l’assignatura, ja que, considerem que amb els treballs individuals i grupals més l’assistència a classe, l'estudiant pot adquirir tots els coneixements i competències de l’assignatura. Serà essencial que la classe es realitze de tal manera que combine tant la teoria com la pràctica, sent la teoria aplicable a la pràctica, així com fomentar la participació activa de l’estudiant. 

L'aula està distribuïda de manera que l'alumnat puga moure's amb total llibertat. Està composta per una zona de lectura on podran trobar tots els llibres relacionats amb l'assignatura i aspectes relacionats a ella.

A més, cal destacar que les taules en lloc de ser quadrades i individuals, són redones per tal de facilitar el treball en grup i els debats que es puguen realitzar. Així mateix, podem observar que hi ha un racó d'ordinadors, que els alumnes podran utilitzar quan necessiten buscar algun tipus d'informació. També trobem una zona en la qual els alumnes podran gaudir d'un temps de relaxació acomodada amb un sofà i butaques.

Aquesta aula  permet  que l'alumne tinga la suficient llibertat i confiança per a potenciar tant l'aprenentatge guiat pel professor, com el seu propi autoaprenentatge.







Si voleu posar en marxa la vostra distribució de l'aula o dissenyar-la, us proposem l'aplicació 'Roomle 3D', en la que nosaltres hem plasmat de manera més visual l'aula. Aquesta és d'inscripció gratuïta i fàcil d'utilitzar, esperem que siga del vostre interés i gust.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS