EL PAPER DELS MATERIALS CURRICULARS EN LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA
Bona setmana pedagogs i pedagogues!
Avui anem a fer una xicoteta reflexió sobre els materials dins l'àmbit educatiu. Aquesta reflexió està basada amb el text "El papel de los materiales curriculares en la intervención educativa" de Juan Manuel Méndez Garrido.
Els materials educatius van canviant al pas de l’evolució de la societat. El nostre sistema educatiu actual es basa en un model de currículum obert, el qual dóna llibertat als centres educatius i als professors per dissenyar la seua pràctica a l'aula. Els materials són recursos que afavoreixen la qualitat i la millor de l’ensenyança. Son instruments que potencien el ple desenvolupament de la personalitat dels alumnes, permetent la comprensió critica i exaltant la capacitat autònoma de creació.
Són molts els autors que defineixen els materials com una ferramenta útil dins dels marcs educatius:
Avui anem a fer una xicoteta reflexió sobre els materials dins l'àmbit educatiu. Aquesta reflexió està basada amb el text "El papel de los materiales curriculares en la intervención educativa" de Juan Manuel Méndez Garrido.
Els materials educatius van canviant al pas de l’evolució de la societat. El nostre sistema educatiu actual es basa en un model de currículum obert, el qual dóna llibertat als centres educatius i als professors per dissenyar la seua pràctica a l'aula. Els materials són recursos que afavoreixen la qualitat i la millor de l’ensenyança. Son instruments que potencien el ple desenvolupament de la personalitat dels alumnes, permetent la comprensió critica i exaltant la capacitat autònoma de creació.
Són molts els autors que defineixen els materials com una ferramenta útil dins dels marcs educatius:
- Zabala diu que son un mitjà que proporciona a l'educador pautes i criteris per a la presa de decisions.
- Gimeno reconeix que els materials son objectes que ens poden servir com un recurs, el qual ens proporcionarà oportunitats d’aprendre, és a dir, ens servirà per a estimular i dirigir el procés d'ensenyança-aprenentatge.
- Blázquez ens diu que els materials son mitjos d’ensenyança que els professors utilitzarà per al disseny o desenvolupament del currículum.
- I Sevillano, el qual no es queda arrere, considera els materials didàctics com un suport on es presenten els continguts, convertint el procés d’ensenyança – aprenentatge en una transformació positiva.
Les funcions principals dels materials en l’ensenyança són variades, no s’han
de tancar al model del llibre de text, i es basa en un conjunt de texts i altre
tipus de materials, com un suport audiovisual en alguns casos.
Una de les aportacions de Blázquez que més ens ha marcat ha sigut: “els materials
han de mirar sobretot a ensenyar a aprendre”. L’autor justifica l’ús de text
com un plantejament innovador, com una transmissió d’informació i una projecció
psicosociològica.
Parcerisa defensa que els materials curriculars han de complir diverses
funcions, entre les quals destaquem; funció innovadora, produint canvis, funció
motivadora, estructura de la realitat, mediadora de les relacions entre els
alumnes i els materials, controladora dels continguts a ensenyar, formativa.
Els materials curriculars es poden classificar segons les seues funcions i
característiques:
- Segons l’àmbit d’intervenció: poden ser d’indole sociològica, psicopedagògica
o relacionats amb l’àmbit educatiu; i altres poden estar lligats al marc de la planificació
escolar, com poden ser projectes educatius, curriculars, la intervenció en l’aula,
etc.
- Segons la seua intencionalitat o funció: alguns materials orienten i guien,
altres en canvi il·lustren, projecten o divulguen experiències o coneixements.
- Segons els continguts i la manera d’organitzar-los: podem trobar materials
amb intenció integradora i altres vinculats a continguts procedimentals o
actitudinals.
- Segons el tipus de suport: trobem diferències significatives depenent del
suport, si són en paper, si són audiovisuals, informàtics, multimèdia, etc.
També podem fer una classificació dels materials segons les funcions que
desenvolupen:
- Orientats cap a l’elaboració del projecte curricular del centre; inclouen informació
i propostes per facilitar el treball de l’equip docent.
- Orientats cap a
la pràctica a l’aula; es centren en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Els nous materials curriculars han de donar resposta a les exigències emanades
de l’actual sistema educatiu i als nous enfocaments de l’aprenentatge. Aquests són
alguns dels requisits que han de complir els texts innovadors i de qualitat:
- El seu contingut s’ha de sotmetre a programes sistemàtics d’investigació
per part dels propis professors.
- Han de permetre a l’alumnat la presa de decisions raonables respecte a com
utilitzar-los i les seues conseqüències.
- Han de desenvolupar un rol actiu de l’estudiantat: investigar, exposar,
observar, entrevistar, etc.
- Han d’implicar a l’alumne en la realitat: tocant, manipulant, examinant.
- Han de donar a l’estudiant la oportunitat de treballar i planificar amb
altres, així com de perfeccionar els seus esforços inicials.
Respecte al llibre de text, estem d’acord amb Canals i Roig, qui considera
que deuria complir unes funcions, entre les quals destaquem: rigor i actualització
de la informació, seqüencia didàctica i lògica en la presentació dels continguts
i en l’ús del llenguatge, una adequació a les característiques de l’alumnat i
al seu vocabulari, i un cuidat del disseny, tipologia i presentació en general.
Per últim, parlarem dels criteris imprescindibles a l’hora d’elaborar els
materials curriculars:
- Coherència amb el projecte curricular del centre. Han de seguir les
orientacions del centre, referides al què, com i quan ensenyar i avaluar. Ha de
seguir els criteris establerts en el Pla d’Orientació i Acció Tutorial.
- Diversitat de materials. Han de tenir com a premissa bàsica la major diversificació
possible, de manera que puguin atendre els diferents ritmes d’aprenentatge, els
interessos i les motivacions dels alumnes.
- Adequació al context; tenir en compte les característiques bàsiques de l’alumnat
a qui va dirigit.
- Vigor científic i aspectes formals; s’han de dotar els materials de les millors
qualitats formals i tècniques, i fer-los atractius.
- Visió general del conjunt de materials; s’han d’utilitzar també altres
recursos didàctics
- Reflexió i avaluació dels materials i dels valors que es reflecteixen en ells; no han de ser discriminatoris ni perjudicials, i s’han d’avaluar els aspectes tant positius com negatius per poder millorar el material.
En definitiva, els materials curriculars s'han d'elaborar en sintonia amb aquests principis, tenint un fort protagonisme els professirs participants, tant en les orientacions del disseny, com en les fases d'avaluació i experimentació pràctica.
Comentarios
Publicar un comentario