EL PAPER DELS MATERIALS CURRICULARS EN LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA


Bona setmana pedagogs i pedagogues!

Avui anem a fer una xicoteta reflexió sobre els materials dins l'àmbit educatiu. Aquesta reflexió està basada amb el text "El papel de los materiales curriculares en la intervención educativa" de Juan Manuel Méndez Garrido. 


Els materials educatius van canviant al pas de l’evolució de la societat. El nostre sistema educatiu actual es basa en un model de currículum obert, el qual dóna llibertat als centres educatius i als professors per dissenyar la seua pràctica a l'aula. Els materials són recursos que afavoreixen la qualitat i la millor de l’ensenyança. Son instruments que potencien el ple desenvolupament de la personalitat dels alumnes, permetent la comprensió critica i exaltant la capacitat autònoma de creació.


Són molts els autors que defineixen els materials com una ferramenta útil dins dels marcs educatius:
  • Zabala diu que son un mitjà que proporciona a l'educador pautes i criteris per a la presa de decisions. 
  • Gimeno reconeix que els materials son objectes que ens poden servir com un recurs, el qual ens proporcionarà oportunitats d’aprendre, és a dir, ens servirà per a estimular i dirigir el procés d'ensenyança-aprenentatge. 
  • Blázquez ens diu que els materials son mitjos d’ensenyança que els professors utilitzarà per al disseny o desenvolupament del currículum. 
  • I Sevillano, el qual no es queda arrere, considera els materials didàctics com un suport on es presenten els continguts, convertint el procés d’ensenyança – aprenentatge en una transformació positiva.
Els materials curriculars son compatibles amb la innovació i la qualitat educativa sempre que ens proporcionen aprenentatges significatius, estratègies actives, capacitat creativa, promoguen la col·laboració i facilitat de la feina docent, afavorisquen la reflexió i el pensament, i com no potencien la participació de tota la comunitat educativa i social de l'entorn. 
Resultado de imagen de materiales curriculares



Les funcions principals dels materials en l’ensenyança són variades, no s’han de tancar al model del llibre de text, i es basa en un conjunt de texts i altre tipus de materials, com un suport audiovisual en alguns casos.

Una de les aportacions de Blázquez que més ens ha marcat ha sigut: “els materials han de mirar sobretot a ensenyar a aprendre”. L’autor justifica l’ús de text com un plantejament innovador, com una transmissió d’informació i una projecció psicosociològica.

Parcerisa defensa que els materials curriculars han de complir diverses funcions, entre les quals destaquem; funció innovadora, produint canvis, funció motivadora, estructura de la realitat, mediadora de les relacions entre els alumnes i els materials, controladora dels continguts a ensenyar, formativa.



Els materials curriculars es poden classificar segons les seues funcions i característiques: 


- Segons l’àmbit d’intervenció: poden ser d’indole sociològica, psicopedagògica o relacionats amb l’àmbit educatiu; i altres poden estar lligats al marc de la planificació escolar, com poden ser projectes educatius, curriculars, la intervenció en l’aula, etc.

- Segons la seua intencionalitat o funció: alguns materials orienten i guien, altres en canvi il·lustren, projecten o divulguen experiències o coneixements.

- Segons els continguts i la manera d’organitzar-los: podem trobar materials amb intenció integradora i altres vinculats a continguts procedimentals o actitudinals.

- Segons el tipus de suport: trobem diferències significatives depenent del suport, si són en paper, si són audiovisuals, informàtics, multimèdia, etc.

També podem fer una classificació dels materials segons les funcions que desenvolupen:

- Orientats cap a l’elaboració del projecte curricular del centre; inclouen informació i propostes per facilitar el treball de l’equip docent.

- Orientats cap a la pràctica a l’aula; es centren en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

 
Resultado de imagen de materiales  de aula orientacion"



Els nous materials curriculars han de donar resposta a les exigències emanades de l’actual sistema educatiu i als nous enfocaments de l’aprenentatge. Aquests són alguns dels requisits que han de complir els texts innovadors i de qualitat:

- El seu contingut s’ha de sotmetre a programes sistemàtics d’investigació per part dels propis professors.

- Han de permetre a l’alumnat la presa de decisions raonables respecte a com utilitzar-los i les seues conseqüències.

Han de desenvolupar un rol actiu de l’estudiantat: investigar, exposar, observar, entrevistar, etc.

- Han d’implicar a l’alumne en la realitat: tocant, manipulant, examinant.

- Han de donar a l’estudiant la oportunitat de treballar i planificar amb altres, així com de perfeccionar els seus esforços inicials. 

Respecte al llibre de text, estem d’acord amb Canals i Roig, qui considera que deuria complir unes funcions, entre les quals destaquem: rigor i actualització de la informació, seqüencia didàctica i lògica en la presentació dels continguts i en l’ús del llenguatge, una adequació a les característiques de l’alumnat i al seu vocabulari, i un cuidat del disseny, tipologia i presentació en general.

Resultado de imagen de libros de texto"

Per últim, parlarem dels criteris imprescindibles a l’hora d’elaborar els materials curriculars:

- Coherència amb el projecte curricular del centre. Han de seguir les orientacions del centre, referides al què, com i quan ensenyar i avaluar. Ha de seguir els criteris establerts en el Pla d’Orientació i Acció Tutorial.

- Diversitat de materials. Han de tenir com a premissa bàsica la major diversificació possible, de manera que puguin atendre els diferents ritmes d’aprenentatge, els interessos i les motivacions dels alumnes.

- Adequació al context; tenir en compte les característiques bàsiques de l’alumnat a qui va dirigit.

- Vigor científic i aspectes formals; s’han de dotar els materials de les millors qualitats formals i tècniques, i fer-los atractius.

- Visió general del conjunt de materials; s’han d’utilitzar també altres recursos didàctics

- Reflexió i avaluació dels materials i dels valors que es reflecteixen en ells; no han de ser discriminatoris ni perjudicials, i s’han d’avaluar els aspectes tant positius com negatius per poder millorar el material. 


En definitiva, els materials curriculars s'han d'elaborar en sintonia amb aquests principis, tenint un fort protagonisme els professirs participants, tant en les orientacions del disseny, com en les fases d'avaluació i experimentació pràctica. 



Resultado de imagen de profesor y alumnos participativos"

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS