LES NOVES TECNOLOGIES EN EDUCACIÓ

Bon dia pedagogs i pedagogues!

Avui anem a donar pas a les noves tecnologies considerades un instrument que s’ha anat incorporant a la velocitat de la llum en la vida professional dels docents i en la manera de impartir l’ensenyança, mitjançant l'anàlisi del text: TIC, TAC, TAP? Què hi ha darrere? Innovació, metodologies i transformació social i educativa, de Carles Monclús.

L’objectiu de les tecnologies és aportar noves experiències i un aprenentatge més significatiu a l'estudiant. Suposen la innovació en la metodologia i la transformació tant a nivell social com educatiu.

L’educació pretén que les persones entenguen la realitat i el món,  desenvolupant les capacitats necessàries per a realitzar la transformació del món i la reconstrucció de valors. Per tant, les tecnologies ens aportaran participació i coneixements per a fer possible eixe canvi.

Una educació innovadora i transformadora requereix que les TIC siguen tecnologies que permeten a l’alumne ser el protagonista del seu aprenentatge. L’estudiant ha de construir els coneixements a partir de la pròpia reflexió de la realitat amb la col·laboració de la resta. Per tant, l’educació farà realitat la llibertat i la felicitat de les persones per mitjà d’una escola oberta al món.

A més, el paper del professorat és estimular als alumnes a fer-se preguntes per reflexionar, donar explicacions, mostrar contradiccions i estructurar els coneixements. Han de fomentar l'autonomia i el seu l'aprenentatge, de manera que els docents seran guies en l'educació dels estudiants. 


Resultado de imagen de gifs TIC
Les TIC són les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, i la seua funció és emmagatzemar la informació i facilitar la comunicació. 

Posteriorment, des de l'àmbit educatiu es començà a assenyalar la seua capacitat per a l'aprenentatge i l'adquisició de conexiements, es parlava de les TAC com a Tecnologies del Aprenentatge i el Coneixement, 

En els últims temps, es parla de les TAP, Tecnologies de l'Apoderaments i la Participació, amb la capacitat per a la construcció de coneixements i les possibilitats de coneixement. 

Partint d'aquesta nova concepció de les tecnologies, i com hem comentat anteriorment, l'educació ha de ser una eina de poder, una eina que permeta a l'estudiantat la reflexió d'allò que està aprenent, per tal que siguin capaç de plantejar-se aquella cultura que l'escola tradicional ha intentat inculcar per reproduïr-la. Mitjançant les tecnologies, l'estudiant pot accedir a una altra realitat, una informació que està oculta al curriculum escolar. I, aquest, l'empoderament, és el gran poder de les tecnologies en la nostra educació. 

A més, les tecnologies ens permeten tenir contacte amb l'actualitat i de manera internacional; aquesta és una peculiaritat que no es podia dur a terme abans de l'aparició de les Tecnologies, ja que el coneixement estava basat en llibres de text, sempre amb una data fixada, i que no sempre s'actualitzaven. 

Les tecnologies ens transmeten valors ètics i ens permeten la construcció de coneixements. Com es diu al text, dissenyar l'ensenyament consisteix en dissenyar activitats que ajuden l'alumnat a construir els seus aprenentatges i que siguen èticament valuoses. 

Per tant, és convenient que el professorat sàpiga fer un bon ús de les tecnologies a l'aula, i així poder construir un coneixement conjunt, en equip, mitjançant activitats de motivació i materials d'aprenentatge. 

Així, amb una implicació del professorat i de l'alumnat, es poden crear materials molt interessants i didàctics, per transformar la realitat educativa i fomentar l'interés per aprendre conjuntament, per comunicar-se. 

Com a conclusió, ens agradaria destacar una frase del text que diu: l'objectiu de l'educació ha de ser possibilitar que les persones siguen més lliures i felices. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS