WEBQÜEST
Bon dia pedagogs i
pedagogues!
En l’entrada de hui
anem a explorar les webqüests, considerades un model de materials elaborats pel
professorat. Es tracta d’unes guies d’investigació plantejades pels
professors on podem trobar tasques dirigides a diferents nivells educatius
que aquests realitzen i comparteixen.
Quan entrem en el
webqüest podem veure la pàgina
estructurada per carpetes que corresponen a diverses matèries i que estan
dirigides a diferents unitats d’aprenentatges o temàtiques.
Les carpetes que
hem elegit per a investigar són: acollida/multiculturalitat/diversitat, filosofia
i, educació física. La finalitat d’aquesta investigació serà conèixer quina
seqüència didàctica presenten les unitats d’aprenentatges. A més, farem una
comparativa entre les temàtiques elegides i conclourem amb una opinió.
A nivell general
podem dir que una vegada entrem en cada matèria classificada per carpetes podem
veure diverses unitats d’aprenentatge enfocades a formes de treballar amb els
alumnes.
La seqüència
didàctica d’aquestes unitats d’aprenentatge estan dirigides a facilitar el
treball a aquells professors que acudeixen a les webqüest per a innovar les
seues classes. En elles, podrem trobar una xicoteta descripció on s’explica que
se pretén treballar, una introducció on podrem veure l’objectiu de la unitat a
treballar i exemples per explicar la temàtica a classe. També, podem trobar, la
tasca a realitza i el seu procés, l’avaluació per a valorar l'activitat, les
conclusions, els crèdits on veurem per qui a estat realitzada la webqüest i una
guia didàctica que ens servirà para orientar-nos i conèixer tota la informació
necessària respecte a la tasca, la seua realització, els seus objectius i les
competències que han d’adquirir els estudiants. Tot açò ho trobarem estructurat
per punts en totes les webqüest que anem analitzar.
En primer lloc, en
la carpeta referida a la acollida, la multiculturalitat i a la diversitat
trobem una unitat d’aprenentatge anomenada “Sí a la interculturalitat”. Aquesta
unitat tindrà per objectiu conèixer els orígens de la xenofòbia, el racisme i
els perjudicis fins a l’actualitat. L’inici de la classe consistirà en un debat
on el professor llançarà unes preguntes per saber el grau de coneixement que
tenen els alumnes respecte a la temàtica. A continuació, es realitzarà la tasca
prèviament explicada pel professorat. Aquesta tasca consistirà en formar grups
reduïts, els quals faran un power point després d’investigar sobre el tema en
qüestió. Una vegada exposat el power point, els alumnes que vulguen participar
realitzaran una xicoteta representació de diversos moments amb la finalitat de
representar situacions on estiga present la xenofòbia, el racisme i els
perjudicis.
El que ens pareix
interessant d’aquesta tasca és el seu plantejament, ja que creguem que per mitjà
de la investigació els alumnes adquireixen un aprenentatge més significatiu.
Així mateix, amb la representació teatrals els alumnes assumeixen uns rols amb
els quals podem posar-se en la pell dels altres i aprendre de les diverses
circumstàncies.
En quant a
l’avaluació, es tindrà de referencia un rúbrica que tindrà en compte aspectes com: la recerca d’informació, l’elaboració i organització del contingut, el
llenguatge, l’exposició del treball, la capacitat creativa i el treball en
grup.
En segon lloc, la
carpeta referida a l’assignatura de filosofia hem elegit la unitat didàctica dirigida
cap a l’adquisició de coneixements sobre Nietzsche i la seua filosofia del
superhome.
Aquesta
unitat didàctica pretén que els estudiants coneixen, per mitjà de la
investigació, el pensament filosòfic de Nietzsche. El que podem destacar del
plantejament de la tasca és que cada grup tindrà que buscar un tema en concret,
el qual no es podrà repetir per la resta dels grup. D’aquesta manera quan els
alumnes exposen el seu treball, la resta dels companys aprendran a partir de la
recerca que han fet. A
més, si fem una comparació entre la unitat didàctica anterior i aquesta, podem
dir que en quant a l’apartat del procés, en aquesta unitat venen més detallats
les pautes que deu seguir l’estudiant.
En
quant a l’avaluació, podem dir que també segueix una rúbrica on se tindrà en
compte l’elaboració i organització del contingut, la presentació del treball,
els aspectes lingüístics i el treball en grup.
Així
mateix, la diferencia que trobem d'aquestes dos unitats d’aprenentatge és
que la primera aniria enfocada cap a les hores de tutoria, mentre que la segon
formaria part d’una assignatura i per tant del seu currículum.
En
tercer lloc, elegim l’assignatura d’educació física, en concret la unitat
d’aprenentatge enfocada cap als jocs tradicionals. La tasca que els alumnes
realitzaran serà un recerca d’informació sobre els diversos jocs tradicionals a
partir de les experiències dels seus avis, pares i germans majors, així com per
mitjà de l’anàlisi de quadres de pintors coneguts per tal de reconèixer els
jocs que apareixen il·lustrats.
D’aquesta
unitat d’aprenentatge el que destaquem és per una part que la investigació que
realitzen la trobarán fora d’internet i per mitjà del diàleg amb la seua
família, potenciat així la comunicació, la curiositat i compartint experiències
i vivències. I per una altra part, a més de conèixer els jocs tradicionals també
coneixeran diferents quadres, pintors i estils d’art. La tasca finalitzarà amb
la realització d’un dossier on els alumnes inclouran tots els jocs amb la seua
explicació.
Fet
el anàlisis de les diverses webqüest podem concloure que ens pareix un recurs molt
útil per als docent. Així mateix, creguem que és una ferramenta molt
beneficiosa per a innovar les classes i la manera de realitzar-les. A més, ens
hem donat conter que les webqüest que hem analitzat van enfocades cap a un
l’aprenentatge significatiu, on l’estudiant té que investigar per adquirir els
coneixements, on la funció del rofessor és de guia d’aquest aprenentatge.
Per a més informació podeu consultar aquest enllaç à http://webquestcat.net
Comentarios
Publicar un comentario