WEBQÜEST


Bon dia pedagogs i pedagogues!

En l’entrada de hui anem a explorar les webqüests, considerades un model de materials elaborats pel professorat. Es tracta d’unes guies d’investigació plantejades pels professors on podem trobar tasques dirigides a diferents nivells educatius que aquests realitzen i comparteixen.

Quan entrem en el webqüest podem veure la pàgina estructurada per carpetes que corresponen a diverses matèries i que estan dirigides a diferents unitats d’aprenentatges o temàtiques.






Les carpetes que hem elegit per a investigar són: acollida/multiculturalitat/diversitat, filosofia i, educació física. La finalitat d’aquesta investigació serà conèixer quina seqüència didàctica presenten les unitats d’aprenentatges. A més, farem una comparativa entre les temàtiques elegides i conclourem amb una opinió.

A nivell general podem dir que una vegada entrem en cada matèria classificada per carpetes podem veure diverses unitats d’aprenentatge enfocades a formes de treballar amb els alumnes.

La seqüència didàctica d’aquestes unitats d’aprenentatge estan dirigides a facilitar el treball a aquells professors que acudeixen a les webqüest per a innovar les seues classes. En elles, podrem trobar una xicoteta descripció on s’explica que se pretén treballar, una introducció on podrem veure l’objectiu de la unitat a treballar i exemples per explicar la temàtica a classe. També, podem trobar, la tasca a realitza i el seu procés, l’avaluació per a valorar l'activitat, les conclusions, els crèdits on veurem per qui a estat realitzada la webqüest i una guia didàctica que ens servirà para orientar-nos i conèixer tota la informació necessària respecte a la tasca, la seua realització, els seus objectius i les competències que han d’adquirir els estudiants. Tot açò ho trobarem estructurat per punts en totes les webqüest que anem analitzar.

En primer lloc, en la carpeta referida a la acollida, la multiculturalitat i a la diversitat trobem una unitat d’aprenentatge anomenada “Sí a la interculturalitat”. Aquesta unitat tindrà per objectiu conèixer els orígens de la xenofòbia, el racisme i els perjudicis fins a l’actualitat. L’inici de la classe consistirà en un debat on el professor llançarà unes preguntes per saber el grau de coneixement que tenen els alumnes respecte a la temàtica. A continuació, es realitzarà la tasca prèviament explicada pel professorat. Aquesta tasca consistirà en formar grups reduïts, els quals faran un power point després d’investigar sobre el tema en qüestió. Una vegada exposat el power point, els alumnes que vulguen participar realitzaran una xicoteta representació de diversos moments amb la finalitat de representar situacions on estiga present la xenofòbia, el racisme i els perjudicis.

El que ens pareix interessant d’aquesta tasca és el seu plantejament, ja que creguem que per mitjà de la investigació els alumnes adquireixen un aprenentatge més significatiu. Així mateix, amb la representació teatrals els alumnes assumeixen uns rols amb els quals podem posar-se en la pell dels altres i aprendre de les diverses circumstàncies.

En quant a l’avaluació, es tindrà de referencia un rúbrica que tindrà en compte aspectes com: la recerca d’informació, l’elaboració i organització del contingut, el llenguatge, l’exposició del treball, la capacitat creativa i el treball en grup.






En segon lloc, la carpeta referida a l’assignatura de filosofia hem elegit la unitat didàctica dirigida cap a l’adquisició de coneixements sobre Nietzsche i la seua filosofia del superhome.






Aquesta unitat didàctica pretén que els estudiants coneixen, per mitjà de la investigació, el pensament filosòfic de Nietzsche. El que podem destacar del plantejament de la tasca és que cada grup tindrà que buscar un tema en concret, el qual no es podrà repetir per la resta dels grup. D’aquesta manera quan els alumnes exposen el seu treball, la resta dels companys aprendran a partir de la recerca que han fet. A més, si fem una comparació entre la unitat didàctica anterior i aquesta, podem dir que en quant a l’apartat del procés, en aquesta unitat venen més detallats les pautes que deu seguir l’estudiant.

En quant a l’avaluació, podem dir que també segueix una rúbrica on se tindrà en compte l’elaboració i organització del contingut, la presentació del treball, els aspectes lingüístics i el treball en grup.
Així mateix, la diferencia que trobem d'aquestes dos unitats d’aprenentatge és que la primera aniria enfocada cap a les hores de tutoria, mentre que la segon formaria part d’una assignatura i per tant del seu currículum.

En tercer lloc, elegim l’assignatura d’educació física, en concret la unitat d’aprenentatge enfocada cap als jocs tradicionals. La tasca que els alumnes realitzaran serà un recerca d’informació sobre els diversos jocs tradicionals a partir de les experiències dels seus avis, pares i germans majors, així com per mitjà de l’anàlisi de quadres de pintors coneguts per tal de reconèixer els jocs que apareixen il·lustrats. 






D’aquesta unitat d’aprenentatge el que destaquem és per una part que la investigació que realitzen la trobarán fora d’internet i per mitjà del diàleg amb la seua família, potenciat així la comunicació, la curiositat i compartint experiències i vivències. I per una altra part, a més de conèixer els jocs tradicionals també coneixeran diferents quadres, pintors i estils d’art. La tasca finalitzarà amb la realització d’un dossier on els alumnes inclouran tots els jocs amb la seua explicació.

Fet el anàlisis de les diverses webqüest podem concloure que ens pareix un recurs molt útil per als docent. Així mateix, creguem que és una ferramenta molt beneficiosa per a innovar les classes i la manera de realitzar-les. A més, ens hem donat conter que les webqüest que hem analitzat van enfocades cap a un l’aprenentatge significatiu, on l’estudiant té que investigar per adquirir els coneixements, on la funció del  rofessor és de guia d’aquest aprenentatge.


Per a més informació podeu consultar aquest enllaç à  http://webquestcat.net





Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS