UNA ÈPOCA PASSADA: LLIBRES DE TEXT

Bon dia pedagogs i pedagogues! 

En l'entrada de hui anem a parlar sobre els llibres de texts antics. 

El llibre que anem a analitzar és La taronja: la natura a l'escola. Està realitzat per un grup de mestres de Torrent, els quals son anomenats grup La Marjal. 
Es tracta d'un dossier obert, no és una proposta tancada, i per tant, no pretén substituir al llibre de text, i va dirigit a alumnes entre 8 i 14 anys.


Resultado de imagen de imagenes naranjas

La distribució del llibre es caracteritza per la determinació d'uns objectius i una metodologia, amb la finalitat de fomentar la reflexió i l'esperit crític de l'alumnat.

Les classes seran actives, sent l’alumne/a protagonista del seu aprenentatge. A més, el treball a realitzar serà transversal, és a dir, des de la plantació de la taronja i el seu cultiu fins al seu consum, d’aquesta manera el que es pretén és que els alumnes aprenguen a partir de l’experiència, amb l'eixida a l'hort,  per poder descobrir el món natural i rural que ens envolta. 

Respecte a la pràctica docent, el  mestre o mestra prendrà el rol de guia, per tal d'apropar a l'estudiantat al descobriment. 

Les activitats que es pretenen dur a terme en aquest les següents:  
  1. Visita el camp de tarongers.
  2. Entrevista al llaurador.
  3. Visita al centre de tractament de plagues de fruitals i hortalisses de la conselleria d'agricultura (Silla).
  4. Visita al magatzem.
  5. Visita al mercat del poble.
  6. Altres activitats: joc de taronja, taller de cuina, etc. 

Està estructurat en 11 fitxes de treball, les quals serveixen com a orientació i complementació del treball realitzat.

Com podem veure, les activitats es proposen entorn a una finalitat amb conseqüències reals, és a dir, visita al camp, entrevista al llaurador, i altres casos en els que l'alumnar viu en persona la realitat del cultiu. 
Ens resulta molt interessant aquest fet, ja que és més atractiu per als xiquets i les xiquetes fer una eixida al mercat del poble, en lloc de veure a l'aula imatges d'un mercat amb fruites i verdures. 

L'eixida de l'aula pot despertar l'interés de l'alumnat per continuar aprenent, i sobretot, per ser ells i elles mateixes qui es converteixen en agricultors/es. 

La nostra proposta de treball seria, en primer lloc, dissenyar un cronograma per poder organitzar les activitats i eixides. Després, una vegada iniciada la programació, el professorat continuarà formant als alumnes, proporcionant-lis informació per tal de que quan entren en contacte amb l'agricultor, puguin preguntar dubtes, o mostrar materials de treball que puguen tindre a les seues cases. Per tant, mentre l'alumnat desenvolupa el paper actiu de descobrir, el professorat servirà com a guia, com a orientador/a en les activitats que ens proporciona la seqüència didàctica.

Ens han resultat molt interessants i didàctiques les activitats que es proposen al dossier, ja que quasi totes deixen molt d'espai a la creació de l'alumne/a; entre elles, destaquem la creació d'un text, la creació de gràfics; i la que més ens ha agradat, un taller de cuina on s'elabora un pastís.  




Grup la Marjal- CEP de Torrent, Antón, F., Francesc, J. A, Hernandez, F., Ledo, M. J, Moreno, V., & Sanz, I. F. (1989). La taronja. La natura a l'escola. Torrent, Espanya: Generalitat Valenciana. Conselleria d'agricultura.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

TASQUES ESCOLARS