UNA ÈPOCA PASSADA: LLIBRES DE TEXT
Bon dia pedagogs i pedagogues!
En l'entrada de hui anem a parlar sobre els llibres de texts
antics.
El llibre que anem a analitzar és La taronja: la natura a
l'escola. Està realitzat per un grup de mestres de Torrent, els quals son
anomenats grup La Marjal.
Es tracta d'un dossier obert, no és una
proposta tancada, i per tant, no pretén substituir al llibre de text, i va dirigit a
alumnes entre 8 i 14 anys.
La distribució del llibre es caracteritza per la determinació d'uns objectius i una metodologia, amb la finalitat de fomentar la reflexió i l'esperit crític de l'alumnat.
Les classes
seran actives, sent l’alumne/a protagonista del seu aprenentatge. A més, el treball
a realitzar serà transversal, és a dir, des de la plantació de la taronja i el
seu cultiu fins al seu consum, d’aquesta manera el que es pretén és que els
alumnes aprenguen a partir de l’experiència, amb l'eixida a l'hort, per poder descobrir
el món natural i rural que ens envolta.
Respecte a la pràctica docent, el mestre o mestra prendrà el rol de guia, per tal d'apropar a l'estudiantat al descobriment.
Respecte a la pràctica docent, el mestre o mestra prendrà el rol de guia, per tal d'apropar a l'estudiantat al descobriment.
Les activitats que es
pretenen dur a terme en aquest les següents:
- Visita el camp de tarongers.
- Entrevista al llaurador.
- Visita al centre de tractament de plagues de fruitals i hortalisses de la conselleria d'agricultura (Silla).
- Visita al magatzem.
- Visita al mercat del poble.
- Altres activitats: joc de taronja, taller de cuina, etc.
Com podem veure, les activitats es proposen entorn a una finalitat amb conseqüències reals, és a dir, visita al camp, entrevista al llaurador, i altres casos en els que l'alumnar viu en persona la realitat del cultiu.
Ens resulta molt interessant aquest fet, ja que és més atractiu per als xiquets i les xiquetes fer una eixida al mercat del poble, en lloc de veure a l'aula imatges d'un mercat amb fruites i verdures.
L'eixida de l'aula pot despertar l'interés de l'alumnat per continuar aprenent, i sobretot, per ser ells i elles mateixes qui es converteixen en agricultors/es.
La nostra proposta de treball seria, en primer lloc, dissenyar un cronograma per poder organitzar les activitats i eixides. Després, una vegada iniciada la programació, el professorat continuarà formant als alumnes, proporcionant-lis informació per tal de que quan entren en contacte amb l'agricultor, puguin preguntar dubtes, o mostrar materials de treball que puguen tindre a les seues cases. Per tant, mentre l'alumnat desenvolupa el paper actiu de descobrir, el professorat servirà com a guia, com a orientador/a en les activitats que ens proporciona la seqüència didàctica.
Ens han resultat molt interessants i didàctiques les activitats que es proposen al dossier, ja que quasi totes deixen molt d'espai a la creació de l'alumne/a; entre elles, destaquem la creació d'un text, la creació de gràfics; i la que més ens ha agradat, un taller de cuina on s'elabora un pastís.
Grup la Marjal- CEP de Torrent, Antón, F., Francesc, J. A, Hernandez, F., Ledo, M. J, Moreno, V., & Sanz, I. F. (1989). La taronja. La natura a l'escola. Torrent, Espanya: Generalitat Valenciana. Conselleria d'agricultura.
Comentarios
Publicar un comentario