PREVENCIÓ SOBRE L'ÚS ABUSIU DE LES TIC

Hola pedagogs i pedagogues!
Després d'haver parlat dels beneficis que ens aporten les TIC a l'àmbit educatiu, creiem convenient parlar sobre la problemàtica que suposa fer un ús abusiu d'elles, i com prevenir-ho. Ho farem de la mà de la fundació CADAH.



ALLÀ ANEM!!

Els xiquets i xiquetes d'avui són bàsicament "nadius digitals", és a dir, des que són xicotets estan envoltats per totes les noves tecnologies que han aparegut amb el pas dels anys. Senten atracció per tot el relacionat amb elles, ja que satisfan les seues necessitats d'entreteniment, diversió, comunicació i informació. No obstant això, deixen en un segon pla la capacitat formativa que tenen les TIC i no li donen tota la importància a l'ús educatiu que realment tenen.

Els xiquets i xiquetes amb TDAH tenen problemes amb l'atenció sostinguda i directa, però quan estan jugant amb consoles, mòbils, tablets, etc., la seua atenció augmenta, en rebre contínuament una resposta immediata a les seues jugades. Sense esforç addicional obtenen un reforç positiu a través de punts o premis el que ocasiona un increment gradual en el seu interés i motivació cap al seu insistent ús.

És per això que els menors amb TDAH poden tindre més possibilitats de realitzar un ús excessiu i inadequat de la tecnologia, podent-los causar problemes d'ansietat, alteració de somni, obesitat, desordres d'inclinació, agressió i moltes més dificultats, per la qual cosa cal combatre-les intervenint al més prompte possible i introduint els canvis necessaris.


Resultado de imagen de niños con videojuegos


Quan és necessari intervenir en l'ús excessiu de les TIC?

Els factors que més ens poden indicar la necessitat immediata d'intervenció respecte a l'ús excessiu de les TIC podrien ser:

- Quan el temps gastat en tecnologia consumeix completament el que hauria d'usar per a altres activitats.

- Quan abandona altres entreteniments que solien ser divertits per a ell, com jugar amb els germans o els seus amics.

- Quan es retira de moments familiars i amistats.

- Quan demanda l'ús de les TIC mentre es menja.

- Quan gasta molt temps en Internet sense cap propòsit.

- Quan les seues emocions es tornen incontrolables en posar-li límits sobre el seu ús. 

- Quan presenta ansietat i canvis bruscos d'estat d'ànim en separar-li d'elles. 


A continuació, exposarem una sèrie de consells que ens ofereix la fundació CADAH per evitar el seu ús excessiu: 

1. Els pares han de ser un model d'ús responsable:

Per a donar exemple és necessari que els pares també deixen o rebaixen considerablement l'ús de les TIC. Cal establir límits el temps i usar-lo per a altres activitats.

2. Designar un "temps" per a connectar amb ell:

Depenent del cas, el xiquet o xiqueta pot haver començat l'addicció per tindre ansietat social. Així que una de les noves regles és diferenciar quan se li permet i quan no se li permet l'ús d'aquests dispositius. S'haurà de substituir per una mica de temps per a compartir amb ells. 

3. Explorar alternatives al costat d'ell: 

Permet-li que cree una llista de les coses que li agrada fer. Aquesta no pot incloure gens de tecnologia. Apliqueu les idees durant el "temps designat per a connectar amb ell" cada vegada que siga possible. 

4. Fer la transició a poc a poc: 

Algú que és addicte a les TIC necessitarà desconnectar-se progressivament. Si se li elimina bruscament, alimentarem l'ansietat infantil en comptes de millorar-la. Si té problemes de rendiment i aprenentatge com a conseqüència, no se li ha de desafiar amb activitats molt difícils ni molt fàcils, perquè s'empitjorarà l'estat d'ànim. 

5. Buscar ajuda professional si és necessària 

Si la situació s'ha tornat incontrolable, no hi ha bona comunicació patern-filial i l'ansietat és molt alta, el millor és buscar un professional en psicologia o pedagogia infantil que ajude a esbrinar quina és l'arrel del problema i com es pot resoldre. 




Imagen relacionada




↠ García, F., Portillo J., Romo J., Manuel Benito Universidad de País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU) "Nativos digitales y modelos de aprendizaje". Fundación CADAH. Recuperat de:  https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/como-evitar-y-prevenir-el-uso-excesivo-o-adiccion-de-las-tic-en-ninos-con-tdah.html 

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECURSOS EDUCATIUS PER A ALUMNES AMB NEE

TASQUES ESCOLARS